Kun jij je niet herinneren wanneer de laatste keer was dat je echt lekker sliep? Dat je volledig uitgerust wakker werd? Je bent niet de enige die dit probleem heeft. En dat terwijl er ontzettend veel tips zijn die je kunnen helpen om beter te slapen. Wij hebben zeven tips voor je op een rijtje gezet.

1) Stille, koele en volkomen donkere slaapkamer

Je slaapkamer moet stil, koel en donker zijn. Geluid uit de omgeving is een van de dingen waar je wakker van kunt liggen. Zorg daarom voor goede geluidsisolatie. Desnoods kan je oordopjes indoen om geluiden buiten te sluiten. De temperatuur van je slaapkamer is ook van invloed. De ideale temperatuur om te slapen is zo’n 18 graden. Een slaapkamer die te warm of te koud is maakt het lastiger om de slaap te vatten. Tot slot moet je ervoor zorgen dat er geen licht in je slaapkamer komt. Zorg voor goede, verduisterende gordijnen.

2) Geen afleidingen

Wat je in je slaapkamer vooral moet vermijden zijn afleidingen. Werken in je slaapkamer, tv kijken, internet en dergelijke zijn zaken die heel schadelijk zijn voor je nachtrust. De slaapkamer is om te slapen en voor seks. Alle andere activiteiten die je in de slaapkamer doet werken averechts op het slapen. Neem vooral geen elektronica mee en laat je werk ook ergens anders.

3) Ga pas na bed als je slaperig bent

Naar bed gaan als je niet slaperig bent vergroot de kans dat je lange tijd wakker ligt. Voel je jezelf nog niet slaperig, dan is het verstandig om nog een tijdje op te blijven. Doe iets rustgevendst. Lees bijvoorbeeld een boek, maak een puzzel of neem een warm bad.

Vermijd beeldschermen, zoals de tv, computer of smartphone. Zorg dat je in een ruimte met gedempte lichten zit. Het licht zou net genoeg moeten zijn om nog bij te kunnen lezen. Onze hersenen zijn erop ingesteld om veranderingen in licht te associëren met slapen en ontwaken. Fel licht is voor je hersenen een teken om wakker en alert te zijn.

Opblijven lijkt misschien vreemd als je slaap tekort komt. Het idee is echter te voorkomen dat je lange tijd wakker ligt. Uiteindelijk ga je pas naar bed als je slaperig bent en echt in slaap kunt vallen. Op die manier leer je om je bed weer met slapen te associëren in plaats van met wakker liggen.

4) Wandeling in de vooravond

Een flinke wandeling kan je ook helpen om beter te slapen. Ga vroeg op de avond een rondje wandelen en je zult merken dat het wonderen kan doen voor je nachtrust. Het helpt je om te ontspannen en maakt je lichaam moe. Het is een perfecte manier om stress te verminderen. Richt je aandacht volop op wat je aan het doen bent. Namelijk die wandeling maken. Als je merkt dat je gedachten afdwalen naar werk of zaken waar je jezelf zorgen over maakt, leidt ze dan zachtjes terug naar het hier en nu. Kijk om je heen. Wat zie je? Ruik de geuren, voel hoe je voeten de grond raken. Doe dit alles met aandacht.

5) Nachtkleding

Wat je ’s nachts draagt heeft ook invloed op hoe goed je slaapt. Goede nachtkleding zit comfortabel en is niet te warm. Kies nachtkleding waar jij je prettig in voelt. Kleding die kriebelt, jeukt of schuurt is uiteraard geen goede keuze.

6) Leg pen en papier naast je bed om dingen op te schrijven

Als het gaat om rust in je hoofd wanneer je in bed ligt, mag 1 tip niet ontbreken. Zorg dat er altijd pen en papier naast je bed ligt. Als er iets door je hoofd blijft spelen dat je niet mag vergeten, schrijf het dan op. Op die manier kan je het de rest van de nacht van je afzetten. Omdat je het hebt opgeschreven kan je het niet meer vergeten. Geen reden dus om erover na te blijven denken. Veel mensen die in bed piekeren hebben baat bij dit eenvoudige trucje.

7) Doe iets ontspannend voor het slapen gaan

Een goede aanloop naar de nacht is om iets te doen waar je bij ontspant. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een rustige wandeling maken, muziek luisteren, een boek lezen, een warme douche nemen, puzzelen, borduren of een tijdschrift lezen. Noem maar op. Zolang het maar iets is waarbij je jezelf kunt ontspannen. Net zoals de meeste mensen ’s ochtends wat tijd nodig hebben om op gang te komen, heb je voor het slapen gaan tijd nodig om de dag af te bouwen. Om van de hoogste versnelling terug te schakelen naar een rustig tempo. Slaap is niet gebaat bij drukte. Wie de dag rustig afbouwt slaapt beter.