In Amerika is het een grote hype. Clean Eating Magazines, items op televisie en veel boeken zijn dit jaar verschenen over schoon eten. In Nederland en Belgie komt er nu ook veel aandacht voor. Tijd om je er in te verdiepen, want deze hype is eentje die kan blijven en je kan stimuleren om gezonder te gaan leven eten.

Wat betekent Clean Eating?

Het is niet dat je je appel goed wast voordat je hem opeet. Het idee is dat je eet wat de natuur je geeft, in de meest natuurlijke vorm. Er is steeds meer bekend namelijk over de gevaren van het eten van bewerkt voedsel, eten en drinken dat door de voedingsindustrie is gemaakt. Clean Eating is meer dan een dieet, het is een lifestyle van groen en gezond eten.

In de praktijk betekent het dat je zo weinig mogelijk dingen uit een potje of verpakking eet. Producten die direct uit de natuur komen hebben weinig zout, minder vet en vooral weinig suiker. Producten met veel suiker en vet zijn de oorzaak van veel hart- en vaatziektes en kunnen leiden tot andere chronische ziektes.

Welke producten wel en niet

De basis van het dieet is veel groenten en fruit. Direct uit de natuur, bij clean eating koop je zo weinig mogelijk bewerkt voedsel dus. Vlees kan heel goed passen in dit dieet. Maar hierbij moet je ook weer opletten dat het direct bij de groene slager vandaan haalt.

Volkoren granen – dit zijn granen die heel zijn gebleven die niet zijn bewerkt. Ook bruine rijst, volkorengranen zijn heel geschikt hiervoor. Helaas is de voedingsindustrie hier ook al erg op ingespeeld. Omdat er op een bepaald product volkoren staat betekent dit niet dat het gezond is. Het kan heel goed zijn dat er veel andere producten zijn toegevoegd die alle voedingswaarde van de volkoren weer teniet doen. De voedingsmiddelenindustrie is helaas geen goede raadgever. Dit maakt Clean Eating in het begin ook tot een uitdaging maar gelukkig is er veel informatie te vinden online.

Een manier om te voorkomen dat je de verkeerde dingen koopt is niet meer dan 4 of 5 ingrediënten te hebben voor je recepten. En dat je weet wat al die producten zijn. Als er namen bij zijn die je niet kan uitspreken of die chemisch klinken moet je ze niet in je lichaam stoppen. Als je twijfelt en meer wilt leren over Clean Eating hebben wij hier recepten staan.

[wp_ad_camp_1]

Beginnen met Clean Eating

Hieronder enkele simpele richtlijnen waarmee je kan beginnen met Clean Eating:

  • Eet kleine porties, 5 tot 6 keer per dag om je bloedsuikerspiegel hoog te houden
  • Goede vetten en ingewikkelde koolhydraten horen in verschillende gerechten
  • Probeer alles met veel suiker, gefrituurde snacks, producten met witte bloem etc. te vermijden
  • Vermijd verzadigde vetten
  • Neem geen cola of andere frisdranken. Ook met vruchtensappen moet je oppassen. Probeer zelf sap te persen
  • Drink ongeveer 8 glazen water op een dag. Verspreid over de hele dag

De beste tip is dat je het goed gaat plannen. Je gerechten en je inkopen. Niet overal kan je goede producten krijgen. Soms zul je naar een biologische markt moeten of naar een andere stad om inkopen te doen. Het wordt echter steeds makkelijker en als het eenmaal een gewoonte wordt val je af en word je stukken gezonder. Lees meer…

Probeer nu het eBook met 75 Clean Eating recepten!

gezonde-lifestyle-recepten

In het eBook Gezonde Lifestyle Recepten vind je in totaal 75 clean eating recepten voor ontbijt, tussendoortjes, lunch en avondeten. Alle recepten zijn gemakkelijk te maken en ook nog eens snel klaar. Maak nu kennis met clean eating! Bevalt het niet, dan kun je binnen 30 dagen gebruikmaken van de 100% geld terug garantie.