Een tijdje geen brood en pasta eten kan erg verstandig zijn, zeker als je hier veel van eet. Je kan het aantal calorieën en koolhydraten dat je binnenkrijgt sterk verminderen door deze ingrediënten te vervangen door gezondere spullen. Is het wat voor jou of blijf je brood eten? Lees verder en beslis zelf.

Voordelen

Geen brood meer eten heeft voordelen en nadelen. Is het verstandig om compleet te stoppen met brood? Sommige soorten brood bevatten vitaminen en gezonde vezels. Toch hebben ze ook veel koolhydraten. Daarnaast zijn er veel broden die, net als chips en witte pasta’s, lage voedingswaarde hebben. Het stoppen van brood eten maakt soms ineens duidelijk dat je allergisch bent voor ingrediënten in brood. Het kan dus dat je je na enkele weken veel beter gaat voelen. Ook kan je goed afvallen. Een andere voorbeeld van een dieet zonder brood is bijvoorbeeld het Paleo Dieet.

Sommige broden hebben gezonde ingrediënten, maar ze uit je dieet halen heeft toch veel bijkomende voordelen. Het is namelijk lastig de goede broden van de slechte te onderscheiden. Bovendien is het makkelijk om te communiceren naar anderen dat je even helemaal geen brood meer eet. Je hoeft dus geen ellenlange verklaring te geven over wat je wel neemt en welk brood niet. Het is heel lekker om je brood te smeren met vet en zoet beleg. Zelfs met een goed brood eet je dan alsnog niet goed.

Nadelen

Stoppen met brood eten kan betekenen dat je belangrijke voedingsstoffen misloopt. Gezonde vezels bijvoorbeeld, werken erg goed voor je stoelgang en verlagen kans op hartziekten. In volkorenbrood zit ook nog calcium, magnesium en andere vitamines. Hier moet je dus goed op letten.

Hoe je begint

Omdat je de goede ingrediënten van brood ook wil krijgen tijdens een periode zonder brood moet je op zoek naar vervangers. Die zijn er wel volop. In plaats van granenbrood moet je dus op zoek naar andere granen. Dit geldt ook voor pasta’s die ook van granen gemaakt zijn. Hieronder een aantal alternatieven.

Bruine Rijst

Rijst kan een goede vervanger zijn van brood. Een handje rijst heft ongeveer dezelfde voedingswaarde als een sneetje brood. Bruine rijst is een gezondere keuze dan witte, omdat het meer vezels bevat en minder bewerkt is. Dit past ook goed in het clean eating dieet.

Quinoa of Ganzenvoet

Quinoa of Ganzenvoet is een zaad dat erg gezond is, het bevat ook veel eiwit. Het kan gekookt worden zoals rijst of graan. Laat het wellen voor een kwartier en was het daarna, dan kan het gekookt worden gedurende 15 minuten tot het zacht is. Je kan het gebruiken als rijst, in een salade of als bijgerecht. Je kan Quinoa kopen bij verschillende webshops. Als je er op googlet zie je ze naar voren komen.

Groenten en Fruit

Eet elke dag genoeg groente en fruit. Brood is makkelijk en geeft snel een vol gevoel. Het fijne van brood is natuurlijk dat je er van alles op kan smeren en dat het zo snel bereid is. Wat je kan doen is verschillende soorten groenten kopen en die in je huis of op werk neerleggen. Ook een goed mes en voldoende bakjes maken het makkelijk om fruite te eten. Als je avondeten voor meer dan de helft uit groenten bestaat dan ben je op de goede weg.

Water drinken

Drink vooral veel water en thee. Water houdt je gehydrateerd en helpt je ook om een vol gevoel te geven. Veel mensen verwarren honger met dorst en eten.