Hoe vaak komt het niet voor dat je de dag begint vol met goede voornemens? Je loopt het kantoor in waar je werkt met allemaal dingen die je wilt afmaken en doen. Dan open je de computer en zit je een uur later nog in je mailbox, weer een uur later heb je iets overlegd met een collega maar niets concreets afgesproken en dan gaat de telefoon met een verzoek. Je doet wat er wordt gevraagd en gaat lunchen.

Dan weet je al dat je niet gaat afkrijgen wat je hoopte en je bedenkt jezelf dat je dat wel later deze week af gaat maken maar deze middag gaat beginnen. Dat lukt maar half en zo gaat het bij veel collega’s en ook in andere gebieden van je leven. Dan word je nogmaals gebeld en is er taart. Zo gaat er weer een dag voorbij.

Het grote probleem van onze tijd is afleiding. Er zijn enorm veel prikkels en het wordt steeds makkelijker om niet aan dat te zitten waar je bezig mee wilt of moet zijn. Peter Bregman heeft een geweldig eenvoudige methode ontwikkeld die je helpt te focussen op jouw prioriteiten en meer voor elkaar te krijgen. In zijn boek 18 Minuten legt hij precies uit wat mensen doen de efficiënt zijn en gelukkiger zijn met wat zij doen.

Deze methode bestaat uit vier stappen om je focus te houden en af te krijgen wat jij wilt afkrijgen. Drie daarvan komen elke dag terug en eentje hoef je maar eens in de zovvel tijd te doen.

Allereerst, kies 5 dingen die je echt belangrijk vindt

Iedereen wil zo veel dingen doen. Ik wil nog een keer Spaans leren, ik wil leuke dingen doen met mijn ouders. Ik moet dit en dit ontwikkelen voor mijn werk. De realiteit is echter dat je maar weinig tijd hebt en als je alles wilt dan lukt er niets. De vraag die je jezelf moet stellen is dan ook:

Wat vind ik nou echt belangrijk? Dus wat wil je nu echt met je leven dit jaar? En waar gaat jouw werk nu echt om? Wat vind jij de kern van je werk? Wat kan je daarin echt bijdragen? Hoe belangrijk is je gezondheid en wat je daarvoor doen en laten? Denk goed na over wat je echt wilt en waar je goed in bent. Bedenk je ook waar mensen om je heen behoefte aan hebben. Gebruik dat allemaal om je prioriteiten op te stellen. En vraag jezelf bij elk van die onderwerpen: Waarom is dit zo belangrijk voor mij?

De ‘waarom’ vraag is belangrijk. Stel je schrijft op: Ik wil een rijbewijs halen. Waarom wil je een rijbewijs halen? Wat betekent dat voor je leven en voor de mensen om je heen? Ga zo door alle ideeen en hersenspinsels heen. En zorg dat je er een paar over hebt.
Schrijf deze dingen op. Dan kan je ze gaan toepassen op je dagelijks leven.

Stap 1: Maak in 5 minuten een plan voor je dag

Pak je agenda of kalender voor die dag en plan de dingen in die je wilt en moet doen. De eerste dingen die je gaat doen zijn de meest lastige. Dat is dan dus zelfs voordat je je mail gaat checken. Als je merkt dat je lijst te vol is voor je agenda moet je je prioriteiten anders stellen. Schrijf vrij specifiek op wat je wilt bereiken en welke acties je daar voor moet doen. Het zijn de meest waardevolle vijf minuten van je dag.

Stap 2: Herfocussen

Zet je alarm, pop up op je computer, horologe of iets anders om elk uur aft e gaan. Elke keer als het alarm gaat neem je adem. Leg je je werk 1 minuut neer en bekijk je je lijst van taken en bedenk je of je niet bent afgedwaald. Kijk ook in je agenda en vraag jezelf af hoe reëel het is wat je hebt staan daar. Bekijk wat je gaat doen en zorg dat je echt stopt als je tijd voor de taak over is. Zo blijf je bewust van je focus die dag en heb je een soort stok achter de deur om je te focussen. Dit is dus 7 keer een minuut.

Stap 3: Evalueer

Als je dag klaar is sluit je je computer af en kijk je naar je lijst. Wat heb je gedaan? Wat is er gelukt? Waar focuste je op? Wat leidt je af. Wat kan je doen o nog productiever te zijn. Waren de taken die je opschreef voldoende specifiek.

De kracht ligt in de herhaling en het uitvoeren van dit simpele dagschema. Het helpt als je het doet. Even een kwartier per dag bewust zijn van wat je aan het doen bent vergroot je efficiëntie en je productiviteit heel erg. Zeker voor de dingen die jij belangrijk vindt. Blijf het volhouden want het komt niet als vanzelf en er zijn heel veel afleidingen in ons leven.