Vorige week heb ik een boek gelezen dat in september 2016 in het Nederlands wordt uitgegeven. Lean in 15 minutes of Fit in 15 minuten. Het staat boven Jamie Oliver in de Engelse bestseller-lijsten en de schrijver Joe Wicks is enorm populair op Instagram.

 

Joe is een model en ziet er uit als iemand die meer in de sportschool dan in de bibliotheek zit. Toch heeft hij een boek geschreven dat bol staat van de wetenschappelijk onderzochte meningen en schuwt hij de kritiek niet. Melk met vitaminen, vetvrije yoghurts en superbroden zijn volgens Joe ontwikkeld om ons het idee te geven van controle en een gezonde levensstijl. Het zijn manieren die weinig zoden aan de dijk zetten en Joe wijst de weg naar een logische oplossing. Natuurlijk en en niet gefabriceerd eten.

 

Het mooiste van Fit in 15 is dat Joe niet bang is van vetten. Vet is namelijk niet de vijand van gezond eten. Het gaat erom dat je de juiste ingrediënten gebruikt om vetten binnen te krijgen. Avocado’s in plaats van chocolade en noten in plaats van patat.

 

Ieder recept ziet er goed uit en de namen zijn al eetlust opwekkend. Zoals Kippenborst met romige kruidensaus en Big Beefy Meatballs. De ingrediënten en zeker sommige kruiden zijn lastig te krijgen of komen niet vak voor. Salamblad, steranijs en jodiumvrije biefstuk zijn niet overal te vinden en niet in ieder gerecht te gebruiken. Alternatieven zijn vaak te vinden op internet.

 

De recepten waren lekker en nieuw voor mij. De meeste recepten zijn gemaakt voor eenpersoonshuishoudens en ook zijn ze minder geschikt voor ouders met kinderen. Het zal veel tijd kosten om apart te koken voor kinderen maar dat is een investering ide je doet en welliicht komt Joe nog met zo een suggestie. Chicken Pie, Gnocchi met worst en Sag Aloo waren erg lekker en ze waren alle drie in 15 minuten klaar te maken. Behalve de chicken pie waarbij opwaremen van de oven en het snijden van de kip toch iets meer vraagt.

 

De 15 minuten van de maaltijd zijn maar de helft van het boek. De andere helft van het boek bestaat uit oefeningen die 15 minunten in beslag nemen. Vier tot vijf keer per week moet je

Het gaat allemaal om HIT Hoge Intensiteit Training. Dus je moet veel harder werken dan bij andere oefeningen in kortere tijd. Vier keer in de week heb ik de oefeningen gedaan. Dat is een minder dan dat hij aanraadt.De oefeningen lijken op elkaar, je gaat 30 seconden hard trainen en vervolgens rust je 30 seconden uit. De oefeningen zijn simpel en in de basis duidelijk uitgelegd.

 

Fijn is dat je geen gewichten nodig hebt en dat ze snel en effectief zijn. Nadeel vond ik dat het niet precies staat beschreven hoe je een goede push-up doet. Het is makkelijk om het half te doen en het verschil tussen een correct uitgevoerde en een halve push up is enorm in resultaat.

 

Conclusie

Fit in 15 of Lean in 15 is de manier om snel je leven een gezondheidsboost te geven. Geen excuses want je bent er weinig tijd aan kwijt. Ik voelde mij beduidend beter. Die 15 minuten zijn niet genoeg om er uit te zien zoals Joe Wicks. Bovendien moet je die oefeningen goed uitvoeren, daar wringt vaak de schoen. Als je dat onder de knie hebt en je plant de boodschappen goed in is het een geweldige start naar een fitter en gezonder leven.

 

Begin met het volgen van dit boekje en met de tips van Joe en je kan in een paar weken je lekker en gezonder voelen zonder dat je veel hoeft te laten.