Wil je gewicht verliezen, op gewicht blijven of je conditie verbeteren? Dan heb je een gezond dieet nodig dat je lang kunt volhouden. Het Paleo dieet is zo’n dieet. Het helpt je niet alleen overtollig vet kwijt te raken, maar het houdt je ook in een goede conditie. Je krijgt meer energie, sterkere spieren en raakt ongemakken als uitslag en gewrichtspijnen kwijt. Om dat allemaal met een dieet voor elkaar te krijgen, moet je je even verplaatsen in de manier waarop onze voorouders in het Stenen Tijdperk leefden. Ze waren aangewezen op wat Moeder Natuur te bieden had; vlees van de jacht, vis, noten, zaden, vruchten en groenvoer. Om hun voedsel bij elkaar te krijgen, waren ze de hele dag in actie en ook dat is een belangrijk gegeven. Het Paleo dieet is gebaseerd op de leefwijze van deze mensen. Weg met bewerkte voedingsmiddelen, oververzadigde vetten en geraffineerde suiker, maar wel vis, (onbewerkt) vlees, groente, fruit, noten en zaden en meer bewegen.

Gemakkelijk te volgen

Het Paleo dieet zit eenvoudig in elkaar. Het is samengesteld uit producten die je in iedere supermarkt of buurtwinkel kunt kopen. Je kiest voor kwaliteitsvoedsel. Dat wil zeggen voor een onbewerkt stukje vlees, een visje, veel groente die zo van het land komt, (gedroogd) fruit en wat noten en zaden. Daarmee heb je de basis van dit dieet al te pakken. Zo simpel is dat. Je vermijdt bewerkt voedsel, zoals worst en zuivelproducten. Daarnaast is er nog een aantal producten die je voor een evenwichtig dieet moet vermijden. Dat zijn bijvoorbeeld peulvruchten en granen zoals rijst en van granen gemaakte producten als brood en pasta’s. Je maakt je maaltijden klaar met olijfolie, kokosolie, macadamia olie en avocado olie. Bijna alle soorten vlees, gevogelte, vis, groente en fruit zijn toegestaan. Voor een volledige lijst kun je hier terecht. Je zult zien dat hier met recht sprake is van een gemakkelijk dieet. Stel je maaltijden in de toegestane hoeveelheden samen aan de hand van deze voedingsmiddelen. Dan hoef je geen calorieën of punten te tellen. Om je een beetje op weg te helpen hebben we hier 9 Paleo recepten voor je samengesteld.

[wp_ad_camp_1]
Wat mag je wel eten? Wat liever niet Helemaal niet
Rundvlees Boter Olijfolie
Varkensvlees Kaas Avocado olie
Kip Walnootolie Eieren
Hert Lijnzaadolie Melk
Konijn Koolzaadolie Yoghurt
Lever Lightdranken Eiwitshakes
Speldvlees Koffie Gerst
Vis Thee Maïs
Mossel Wijn Gierst
Krab Bier Havermout
Rivierkreeft Andere alcohol Rijst
Kreeft Gedroogd fruit Rogge
Zonnebloemzaden Tarwe
Oesters Bonen
Garnalen Pinda’s
Fruit (behalve gedroogd) Quinoa
Groenten Aardappelen
Amandelen Ketchup
Almonds Bacon
Pijnboompitten Honing
Paranoten Frisdrank
Pistachenoten Suiker
Cashewnoten Geraffineerd voedsel
Lijnzaad Sojabonen
Pompoenzaad
Walnoten
Sesamzaad
Pecannoten
Macadamia Noten

Het Paleo dieet in Nederland

Tot zo ver de basis. Vraag is nu: Hoe zet je zo’n principe om in een gezond en evenwichtig dieet waarbij je alles binnenkrijgt dat je lichaam nodig heeft? Om dat duidelijk te maken nog een stukje geschiedenis, maar wel van veel recenter datum dan het paleolithicum (Stenen Tijdperk). In de jaren zeventig van de vorige eeuw ontwikkelde de Amerikaanse gastro-enteroloog Walter L. Voegtlin het concept voor het Paleo dieet. In de loop van de jaren werd zijn werk verder ontwikkeld en vond in eerste instantie in Amerika tal van volgelingen.

Om dit dieet toegankelijk te maken voor Nederland schreef Mitchel van Duuren het boek De Paleo Revolutie. Het boek is verkrijgbaar via zijn website. Om de theorie verder om te zetten in de praktijk, maakte Van Duuren een 21-dagen plan. In het Paleo Plan staat een gedetailleerde handleiding voor de eerste drie weken.Een stappenplan, compleet met 21 dagmenu’s voor je ontbijt, lunch en avondmaaltijd. In het Paleo Plan staan ook bewegingsadviezen. Alweer gebaseerd op de manier waarop onze voorouders zich miljoenen jaren geleden voortbewogen. Daar hoorden geen uitputtende hoogstandjes bij. Ze verdeelden hun energie, zodat hun hartslag laag bleef. Voor mensen van nu een bewegingspatroon dat zonder moeite is na te volgen.