Hè bah, alweer zo’n artikel over positief denken. Ze hebben makkelijk praten. Het leven is gewoon rot. Als je iets dergelijks dacht bij het lezen van de titel, al is het maar een beetje, dan raad ik je van harte aan om verder te lezen. Je hebt namelijk gelijk. Het is makkelijk praten. Het leven is rot. Tenminste… Als je jezelf toestaat om dat te geloven.

De media, de politiek, alles om ons heen probeert ons ervan te overtuigen dat alles mis gaat in de wereld. Iets positiefs is geen nieuws en ook geen debatonderwerp. Het is makkelijk om hier in mee te gaan en te vergeten dat er wel degelijk positieve dingen in de wereld zijn.

Je bent wat je denkt

Er is één ding heel belangrijk om je te realiseren: Je leven is wat je ervan denkt. Voor wie zich richt op angst en mislukkingen, bestaat het leven uit angst en mislukkingen. Denk je positief, vanuit hoop en successen, dan ben je een stuk gelukkiger. De truc is: het maakt niet uit hoeveel mislukkingen of successen er daadwerkelijk zijn. Het gaat enkel om waar je de meeste aandacht aan besteedt.

Positief denken beïnvloedt in eerste instantie niet wat er gebeurt of gebeurd is, dat is waar, maar indirect maakt het een wereld van verschil. Een positieve kijk op het leven zorgt dat je steviger in je schoenen staat en beter met uitdagende situaties kunt omgaan, waardoor je er uiteindelijk beter uit komt.

Positief is ook realistisch

Ik ben niet negatief, ik ben realistisch. Het is een veel gehoorde reactie als je mensen op hun negativiteit aanspreekt. En het is een logische gedachte. Er kan van alles fout gaan. Als je daar op voorbereid bent, kan het alleen maar meevallen. Toch?

Ja en nee. Ja, het is goed om voorbereid te zijn op eventuele mislukkingen en nee, het is niet nodig om dit op een negatieve manier te doen. Dit is makkelijk te demonstreren. Neem iets waar je tegenop ziet omdat je bang bent dat het fout zal gaan: een sollicitatiegesprek, een presentatie, een date. Formuleer voor jezelf wat het ergste is dat er kan gebeuren. Maar houd het daar niet bij! Bedenk vervolgens hoe je het zou oplossen of hoe je er toch nog een positieve draai aan zou geven.

Veel mensen zien positief denken als dromen, met oogkleppen door het leven gaan. Dit is niet waar. Alle gebeurtenissen, positief of negatief, hebben een plaats in je leven. Geef ze die plaats, besef dat niets perfect is, en besluit om je daardoor niet te laten weerhouden om van het leven te genieten.

Alles heeft twee kanten

Alles heeft een positieve kant. Niet aangenomen voor die baan? Je bent in elk geval weer een ervaring rijker, kunt je bij een volgende sollicitatie beter voorbereiden. De presentatie was een waardevolle leerervaring. De dood van je hond geeft je een stukje vrijheid terug, en je kunt altijd blijven terugdenken aan de mooie herinneringen.

Zodra je jezelf betrapt op een negatieve gedachte, probeer die meteen om te draaien naar iets positiefs. Train jezelf om dit altijd te doen, voor je in een negatieve spiraal belandt.

Zo word je positief

Positief denken is een levenshouding waar je veel aan hebt. Het mooie is: net als negatief denken werken positieve gedachten als een spiraal. Zie de positieve kant van je situatie en het zal je blijven opvallen wat er nog meer mooi is aan het leven. Het begin is vaak het moeilijkst, maar de onderstaande tips kunnen je op weg helpen.

  • Verander ‘moeten’ in ‘willen’. Als je het gevoel hebt dat je iets moet doen, vraag je af waarom dat is. Moet je stofzuigen? Is het niet zo dat je eigenlijk graag in een schoon huis wil wonen? Beseffen waarom je iets doet zorgt voor meer voldoening, zelfs bij vervelende klusjes. Bovendien ontdek je misschien iets waarvan je ten onrechte denkt dat het moet en kun je zo jezelf van een verkeerd pad af helpen.
  • Lach. Het is wetenschappelijk bewezen dat de beweging van een glimlach zelf al positieve signalen aan je hersenen doorgeeft. Help jezelf door je te omringen met positieve mensen en jezelf tijd te gunnen om plezier te maken.
  • Geniet van de kleine dingen. Een goede kop thee, een flauwe opmerking van een buschauffeur, een mooie zonsondergang. Houd je ogen open.
  • Als je toch dreigt in een neerwaartse spiraal te belanden, haal jezelf eruit. Ga iets anders doen. Ga een rondje lopen: fysieke beweging helpt om je gedachten op gang te brengen. Maak je gedachten vrij zodat er weer ruimte is voor positiviteit.
  • En mocht het toch niet lukken om positief te blijven: voel je niet schuldig. Het beseffen dat je niet positief genoeg bezig bent, is al het halve werk. Je bent op de goede weg. Als je jezelf in de gaten blijft houden, kom je er wel.

Leave a comment