Het is heerlijk om in bed te liggen en nog wat televisie te kijken of te Whatsappen met vrienden. Het aantal draadloze apparaten, iPads, mobieltjes en laptops is in de meeste landen nu hoger dan het aantal inwoners. Veel humor, leuker dan een boek en handig om nog even iets na te lezen terwijl je op bed ligt. Het gaat alleen ten koste van een heel oud gebruik dat nodig is voor een goed leven: Slaap.

Veel zaken worden steeds gemakkelijker door de techniek, maar slaaptekort is voor veel mensen een probleem. Een steeds groter probleem. Slaap hebben wij nodig om fysiek te herstellen en om geconcentreerd te kunnen zijn. Ook voor je ziel en je geluk is goede nachtrust een wondermiddel.

Slaap is de beste meditatie – Dalai Lama

Er zijn steeds meer mensen met slaaptekort. Ook is er een levendige handel rond middeltjes, gadgets, geluiden en matrassen. Als je moeite hebt om in slaap te komen ben je niet de enige. De meeste mensen slapen te weinig, vooral jonge mensen.

Hoeveel slaap heb je nu eigenlijk echt nodig?

Het hangt van je biologische klok, je leeftijd, je beroep en een heleboel andere factoren af. Maar tieners hebben wel 9 a 10 uur nodig op een dag terwijl zij maar 7 uur krijgen gemiddeld. Bejaarden hoeven een stuk minder te slapen om te functioneren. Zo een 6 a 7 uur. Hoeveel slaap je echt nodig hebt kom je achter door te kijken hoe jij in je vakantie en in de weekend slaapt.

Het belangrijkste wat slaapexperts zeggen is dat mensen niet precies weten hoe zij slapen en dat het aantal uur inschatten erg lastig is. Slaap begint niet zodra je het lichtknopje uitdoet en je in bed gaat liggen.

Er is dus niet een fixed aantal uren te noemen. Maar gewoon het aantal dat je nodig het om alert, creatief en een gevoel van controle en scherpte te hebben. Dat is subjectief en je moet er mee oefenen en experimenteren. Probeer eens op tijd naar bed te gaan gedurende een week. Kijk hoeveel beter je je dan voelt. Alleen is even in slaap vallen niet voor iedereen een keuze.

[wp_ad_camp_1]

Tips om beter in slaap te komen & vaster te slapen

Er zijn een paar simpele maatregelen die je kan nemen om het probleem op te lossen of iets te verminderen. Het kan moeilijk zijn omdat jij moe bent, dan kan elke taak zwaar zijn. Slaap is zo belangrijk voor het plezier en welbevinden dat je echt moet gaan werken aan je slechte nachten. Daarom deze zes tips voor een goede nachtrust.

1. Je bed is er om in te slapen en maar één ander ding

Werk of studeer niet in bed, zet de tv je slaapkamer uit en ook de radio. Je hersenen moeten rust hebben in bed en het bed moet een plek zijn om in te slapen.

2. Zet al je elektronische apparaten één uur voordat je gaat slapen uit

Je iPad, laptop of smartphone in bed gebruiken veroorzaakt een hoop onrust in je hoofd. Het licht en de flikkeringen die van het scherm komen zijn de oorzaak hiervan. Er zijn een paar apparaten die je nachtrust niet verstoren zoals sommige e-bookreaders. De rest zorgt ervoor dat de Nederlander gemiddeld minder slaapt.

3. Zorg voor een regelmatig slaap/waakritme

Naar bed gaan om 11 uur tijdens werkdagen en in je weekend om 3 uur gaan slapen vreet aan je slaapritme en aan je geest. Probeer een tijdlang op een vast tijdstip naar bed te gaan.

4. Veel lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging zoals yoga of een wandeling kan je helpen om beter te slapen. Het werkt ook goed tegen depressies en angsten. Die zorgen zelf ook weer voor minder nachtrust. Te heftig sporten en te laat op de avond kunnen juist weer averechts werken.

5. Zorg voor een goede slaaphygiëne

Slaaphygiëne slaat niet alleen op een schoon bedje. Ook alle andere factoren in de slaapkamer horen hierbij. Ga alles eens na:

  • Heb je passende lakens en dekens afhankelijk van de temperatuur?
  • Zijn je matras en kussens goed?
  • Zou je last van licht of van geluid kunnen hebben terwijl je slaapt? Zelfs als je denkt dat je er geen last van hebt probeer toch licht en geluid eens te verminderen in je slaapkamer. Bijvoorbeeld met masker en oorpluggen.
  • Zijn er elektronische apparaten die aanstaan?
  • Zijn er boeken, dossiers, rapporteren die je doen denken aan studie of werk als je naar bed gaat?

6. Wat je eet en drinkt kan je wakker houden

Wat je eet en drinkt hebben invloed op je slaap. Natuurlijk cafeine, maar ook alcohol, nicotine en gekruid eten. Zeker in de drie a vier uur voordat je gaat slapen moet je die ingrediënten niet meer eten of drinken. Te veel en te vet eten zet lichaam aan het werk en het kost een hoop kracht om dit te verteren.

Goed slapen is veel proberen en als er oplossingen zijn die voor jou werken is dat geweldig. De bovenstaande tips zijn wel bijna op iedereen van toepassing. Het proberen, hoe moe je ook bent, zal je helpen om je beter te voelen. Goed slapen is een verschil tussen dag en nacht!