Het dagelijkse leven wordt steeds drukker, sneller en zit tegenwoordig vol met hoge eisen, verwachtingen, krappe deadlines en frustraties. Voor veel mensen is stress uitgegroeid tot een vanzelfsprekendheid en een manier van leven. Natuurlijk hoeft stress niet slecht te zijn, een kleine hoeveelheid stress verbetert vaak de prestaties en kan je helpen om het beste uit jezelf te halen. Echter, als je continu met een gevoel van stress in je hoofd rondloopt, dan zal je lichaam en mentale gesteldheid uiteindelijk de prijs betalen. Stress verminderen hoeft niet veel moeite te kosten. Door het opvolgen van de 6 onderstaande tips zul je al snel stress kunnen verminderen.

1. Opruimen

Een slordig en onopgeruimd huis zorgt onbewust voor veel stress in je hoofd. Probeer je huis netjes te houden en ruim je spullen achter je op. Ook een slordige partner kan voor veel stress zorgen. Rondslingerende kleding, vuile vaat op het aanrecht, een volle wasmand, het zorgt allemaal voor mentale onrust.

2. Time management

Veel mensen maken het zichzelf onnodig druk door veel afspraken in één week te plannen. Plan dat etentje met een vriendin volgende week in plaats van morgen, omdat je vandaag ook al naar een verjaardag moet. Door ruimte in je eigen planning te scheppen kun je enorm veel stress verminderen en meer (rust)momenten voor jezelf pakken.

3. Pak je momenten en geniet

In het drukke leven van tegenwoordig nemen maar weinig mensen de tijd om even echt te onthaasten. De telefoon staat altijd aan, de televisie draait op de achtergrond, de laptop of iPad ligt op de tafel of bank. Wanneer je volledige rust in je hoofd wil creeren, dan doe je er goed aan om dit allemaal eens uit te zetten. Ga in het park zitten en geniet heel bewust van de omgeving. Je zult merken dat dit enorm veel stress zal verminderen.

4. Ga sporten

Er is niets lekkerder dan flink sporten na een drukke werkdag. Sporten maakt je hoofd leeg en zorgt er daarnaast voor dat je conditie opbouwt en jezelf fitter zult voelen. Ben je totaal geen sportmens? Regelmatig seks met je partner doet ook heel veel goed. En het is nog goed voor je relatie ook!

5. Mindfulness

Nooit van gehoord? Mindfulness is een goede methode die ervoor zorgt dat je je aandacht vestigt op dat wat je aan het doen bent. Het leert je (voor)oordelen te negeren met als gevolg dat je dingen gaat zien zoals ze werkelijk zijn. Probeer het eens!

6. Schrijf van je af

Veel mensen vinden rust door aan het einde van elke dag hun gedachten op papier te zetten. Dat kan in een ouderwets dagboek maar natuurlijk ook op je computer of iPad. Schrijf op wat je die dag allemaal hebt gedaan en hoe je je voelt. Dit zal je ook inzicht geven in wat bij jou spanning of stress veroorzaakt. Hier kun je vervolgens weer uitstekend lering uit trekken.

Heb jij nog tips die jou helpen bij stress verminderen? Laat het ons hier weten!