Iedereen heeft wel eens last van koude handen of voeten. Dit komt meestal doordat de temperatuur buiten je lichaam lager ligt dan je eigen lichaamstemperatuur. Meestal is de koude zo uit je handen of voeten verdreven door middel van lekker warme sokken, handschoenen of een mok warme koffie of thee tussen je vingers. Het komt echter ook soms voor dat de kou van binnenuit komt.

Gezonde bloedsomloop

Lichaamswarmte wordt onder andere verzorgd door een goede doorbloeding en heeft dus te maken met de bloedsomloop. In een optimale situatie pompt het bloed zo’n zes liter bloed per minuut door de aderen om huid, weefsels en organen optimaal te doorbloeden en van zuurstof en voedingsstoffen te voorzien. Eerst stroomt het bloed door de slagaders naar de dunnere aders die het bloed vervoeren naar je organen, huid en weefsels. Om zelfs de meest moeilijk bereikbare plekjes in het lichaam van bloed te kunnen voorzien, vertakken de aderen zich in heel dunne haarvaatjes.

Vernauwde haarvaatjes

Wanneer het kwik daalt in een kamer of buiten, dan krijg je meestal als eerste koude voeten of koude handen. Dat komt doordat de haarvaatjes zich vernauwen door deze kou, waardoor er dus minder tot zeer weinig bloed en dus weinig zuurstof naar je vingertoppen en tenen wordt vervoerd. Hierdoor krijg je het dus koud. De haarvaatjes verwijden zich weer dankzij warmte. Heb je heel vaak last van koude voeten en koude handen dan heeft dit meestal te maken met een verstoorde bloedsomloop.

Haarvaatjes verwijden

Met warmte kun je de haarvaatjes verwijden, maar er zijn ook voedingsstoffen die kunnen helpen de doorstroming van de haarvaatjes te verbeteren. Knoflook bijvoorbeeld en ginkgo biloba (ook goed voor de hersenen). Ook de olie van vette vissoorten, zoals paling, makreel en zalm, helpen mee met een betere bloedsomloop. Maar wist je dat er een heel eenvoudige methode is om de bloedsomloop te verbeteren, zonder dat je zalfjes hoeft te smeren of pillen hoeft te slikken?

Ademhalen

Als je weet dat koude handen en voeten vooral worden veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in de weefsels, dan klinkt deze Buteyko techniek eigenlijk niet onlogisch in de oren. Deze ademhalingstechniek komt uit Rusland – waar de winters sowieso heel erg koud zijn – en wordt door specialisten en huisartsen toegepast. In slechts twee tot drie minuten verwarm je met deze ademhalingstechniek zelf je handen en voeten. Bovendien heeft een verstoorde bloedsomloop er ook baat bij.

Buteyko methode

De Buteyko methode is heel makkelijk en iedereen kan het aanleren. Het gaat als volgt in zijn werk:

  • kies een moment voor jezelf, zodat je optimaal kunt ontspannen voor deze oefening;
  • ga zitten op een rechte stoel aan de tafel en zorg ervoor dat je rug recht is;
  • ontspan al je spieren – dit is heel belangrijk voor een goede bloedsomloop;
  • adem in, maar zo’n 10% minder diep dan je gewend bent, en ontspan onmiddellijk weer al je spieren;
  • herhaal dit, maar neem steeds een beetje minder lucht in dan de vorige ademhaling. Zo creëer je zelf op een gecontroleerde manier een vorm van ‘ademnood’;
  • dankzij het oppervlakkige, maar gecontroleerd ademhalen, verwijden de haarvaten zich om meer zuurstof door te laten;
  • houd deze status zo’n twee tot drie minuten aan. Als je de oefening goed uitvoert, zijn je handen en voeten binnen drie minuten heerlijk warm.

De Buteyko methode wordt ook toegepast bij astma. Wanneer je last hebt van hyperventilatie, migraine, hoge bloeddruk, paniek aanvallen of hartaandoeningen is het beter om eerst met je arts te overleggen of een Buteyko therapeut te raadplegen voordat je de Buteyko methode toepast voor de verbetering van koude handen en voeten.

Wist je dat…

…vrouwen altijd koudere handen en vingers hebben dan mannen? De gemiddelde vingertemperatuur van vrouwen ligt namelijk twee graden lager dan bij mannen op 30,67 graden Celsius tegen 32,22. Mannen vormen daarom wel een goede warmtebron om je koude handen en je koude voeten aan op te warmen.