Alhoewel wij één stel hersenen hebben zijn de neurologen het er over eens dat wij eigenlijk twee delen hebben in ons hoofd. Je herkent het vast wel: Je kan kiezen tussen fruit en wat snoep. Je weet en wilt liever fruit kiezen, toch loop je de winkel uit met de zak snoep. Er is dus een deel van jezelf dat gewonnen heeft van je verstand. Je wordt misschien wel boos op jezelf en vraagt je af waarom je vaak de verkeerde keuze maakt. Onderop staat een video met presentatie van Kelly McGonigal, een psychologe uit San Francisco. Zij beschrijft op een leuke manier hoe je je zelfdiscipline kan vergroten en controle over jezelf terug wint.

Wat je moet doen voor zelfdiscipline:

  • Een paar duidelijke waarden en doelen
  • Goed slapen
  • Mindfulness meditatie
  • Afspraken over tijd en duur
  • Sporten en bewegen
  • Goede voeding voor je hersenen

Wat je niet moet doen:

  • Boos worden op jezelf
  • Te veel slapen
  • Aan veel mensen vertellen wat je wilt veranderen en gaat veranderen aan je gedrag

Duidelijke waarden en doelen

Wie je bent en wat je echt belangrijk vindt is vaak nog helemaal niet duidelijk. Als je voor jezelf een paar waarden of onderdelen van je leven echt de prioriteit wilt geven, dan is het makkelijker om keuzes te maken en niet te twijfelen. Dus als jij drie of vier waarden vindt voor jezelf en kan bedenken waarom je hiervoor gekozen hebt, dan kan je als je moet kiezen in een winkel of in bed dit weer voor de geest halen.

Goed slapen

Een Amerikaanse studie laat zien hoe ontwrichtend een tekort aan slaap kan zijn voor je gezondheid, het functioneren van je hersenen en vooral je zelfcontrole. Een goede nachtrust helpt vooral het deel van je hersenen dat er voor zorgt dat je bewust keuzes maakt. Het duiveltje en het engeltje bestaan echt en het engeltje in je wordt sterker naarmate je meer slaapt.

Mindfulness & meditatie

Mindfulness helpt je je impulsen beter te controleren. Het is een eenvoudige meditatietechniek waarbij je je aandacht richt op het moment. Dat kan op je omgeving zijn maar ook op je lichaam en gedachtes. Een groep rokers werd gevraagd of zij konden focussen op de drang om een sigaret op te steken en het voor te stellen als een golf die na een tijdje weer verdwijnt. Het principe van mindfulness is dat je die emoties en impulsen niet gaat onderdrukken of juist volgen, het gaat om waarneming.

Deze oefening hielp de groep rokers om minder te roken. Er is echt een deel van je brein dat naar sigaretten of andere zaken smacht. Door middel van oefeningen zoals ook beschreven staat in dit artikel over mindfulness kan je leren je behoeftes en impulsen beter te onderdrukken. Die oefeningen maken niet alleen je ademhaling rustiger ook je hersenen gaan minder hard en impulsief werken.

Afspraken met jezelf en anderen over tijd en duur

Er zijn vast tientallen dingen die je wilt doen om beter te leven en te werken. Tijd is schaars en ook je energie is niet oneindig. Slaap, mindfulness oefeningen en prioriteiten kunnen je helpen om impulsen te negeren en doen wat verstandig is. Een andere truc die zorgt dat mensen dingen daadwerkelijk doen is het afspreken van een tijd en deadline met jezelf.

Als jij voor jezelf weet dat je weinig groenten koopt en dat je niet graag kookt. Dan kan het helpen om af te spreken met jezelf en wellicht met je partner of een vriend waar en wanneer je die goede ingrediënten gaat kopen. Zo hebben al die onderdelen die je zelfdiscipline en controle beheersen weer invloed op elkaar. Want goed eten kopen is ook bevoordelijk voor je slaap. Wat weer helpt om te gaan sporten bijvoorbeeld.

Sport en bewegen

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Je geest zit in je hersenen en sporten heeft een positieve invloed op je hersenen. Het verlaagt de stress in je lichaam en verhoogt. Een te zware inspanning is juist slecht voor je immuumsysteem en verhoogt de stress. Ga dus niet vaak te diep.

Goede voeding voor je brein

Dit en vooral het vermijden van slechte voeding hebben invloed op je zelfcontrole. Als je goed slaapt, meer beweegt en regelmatig mediteert dan dat allemaal te niet worden gedaan door slechte voeding. Vooral het eten van suikers en eiwitten en vooral de grote hoeveelheden kunnen je serieus dommer en zwakker maken. Groente en fruit helpen je hersenen en goede vissen in de juiste hoeveelheid zijn brain boosters. Lees dus ook het artikel over clean eating.

Vicieuze cirkel

Je moet gewoon beginnen met een van de bovenstaande onderdelen. Het helpt je dan om beter te worden in de andere onderdelen en je dan weer helpen om jezelf onder controle te houden. Wil je stoppen met roken? Ga naar bed. Meer doen op werk en minder afgeleid zijn? Ga mediteren. Allemaal vormen van uitstelgedrag en een gebrek aan zelfdiscipline.

Kelly McGonigal heeft een boek geschreven over WIllpower. Hier is een uitgebreide presentatie over haar methode. Zeker kijken als je het interessant vindt: