Bewust omgaan met je gevoelens, je bezigheden, je lichaam en de mensen om je heen; dat is mindfulness. Opmerkzaam zijn en aandachtig zijn daar draait het om. Veel zaken in ons leven doen we op de automatische piloot, waardoor we ons vaak helemaal niet actief bewust zijn van ons handelen en ons reactievermogen. Eigenlijk betekent mindfulness niet meer dan je bewustzijn zoveel mogelijk gebruiken bij alles wat je in je leven doet. Een groter bewustzijn zal leiden tot meer rust, meer energie en meer balans in je leven. In dit artikel vind je 3 mindfulness oefeningen of aandacht oefeningen die je helpen om tot rust te komen en sterker in je gevoel te staan.

Meditatie opwarming: de wisselende neusademhaling

Heb je moeite om in slaap te komen? Dan is deze mindfulness ademhalingsoefening een manier om snel en gemakkelijk in een diepte ontspanning te komen.

Om te beginnen ga je gemakkelijk rechtop zitten en sluit je je ogen. Zoals bij vrijwel elke mindfulness oefening richt je je aandacht op je ademhaling. Sluit je rechter neusgat af met je duim en adem diep en traag door je linker neusgat zolang als je het vol kunt houden. De volgende stap is het inhouden van de ademhaling gedurende een aantal seconde. Sluit daarna je linker neusgat af met je vinger en druk zachtjes tegen het botje van je neus. Laat je duim los en adem weer rustig uit door je rechter neusgat. Probeer de inademing en de uitademing even lang te laten duren. Herhaal deze oefening een keer of tien voor je meditatie.

Drie minuten ademruimte

In de 3 minuten ademruimte oefening gaat het er om dat je de ideale balans bereikt tussen het focussen op je ademhaling en het focussen op je gevoel. Hierdoor creëer je meer aandacht voor het hier en nu en zal je meer rust vinden. Hoe ga je te werk?

  • Focus je op je ademhaling en neem bepaalde gevoelens en gedachten bewust waar.
  • Laat je gedachten toe, maar laat je lichaam en ademhaling er niet door overnemen. Richt je steeds meer naar binnen toe.
  • Laat je aandacht voor je ademhaling los en richt je volledig op je gevoelens en gedachten. Door de focus afwisselend te leggen op je ademhaling en je innerlijke beleving, creëer je rust en balans.

Ademhaling telmeditatie

Meditatie is een geweldige manier om rust te vinden en te behouden. Bij deze oefeningen, die tussen de 5 minuten en een uur kan duren, draait alles om het ritme van je ademhaling. Hoe werkt het? Je gaat zitten op een voor jou prettige manier. Doe je ogen dicht en richt je op je ademhaling. Tel elke in en ademhaling en wanneer je merkt dat je bent afgedwaald begin je opnieuw te tellen. Zit je niet graag? Dan kun je deze oefening ook lopend uitvoeren. Hierbij tel je elke stap die je zet. Deze oefening helpt je bij het vinden van rust en het bereiken van je gevoel.