Je hebt wensen en dromen voor wat je nog wilt doen en bereiken. Wat zou jij willen? Rijk zijn of een bepaalde auto bezitten, een reis maken naar een ver land. Je kan ze opschrijven en er zijn veel sites en apps die je kunnen helpen om na te denken over je doelen. Op de Amerikaanse site www.ranker.com hebben 97 duizend mensen gestemd over wat hun levensdoelen zijn. De doelen zijn stuk voor stuk groot en niet zaken dag in een dag te bereiken zijn. Terwijl onze aandachtsspanne steeds korter wordt en de afleiding steeds groter. Voor zover je er invloed op hebt zijn het bereiken van een slanke buik, meer geld en een betere relatie afhankelijk van je gedrag. Dat gedrag zijn de dingen die je iedere dag doet. Het gaat dus niet alleen om grote doelen. Succes is afhankelijk van je dagelijks gedrag.  Verander dat gedrag en je verandert je leven.

“Het enige dat wij weten over de toekomst is dat het dag voor dag komt. – Jeff Rich”

 

Dit zijn de populairste levensdoelen in VS

– Gezond zijn
– Gelukkig zijn
– Succesvol zijn
– Financieel onafhankelijk worden
– Genieten van het leven
– Je passies volgen
– Leren en jezelf ontwikkelen
– Een goede relatie hebben
– Etc etcetera

Dat zijn enorme doelen en sommige zul je halen en anderen totaal niet. BJ Foggs doet onderzoek naar het halen van doelen en gedrag door middel van kleine gewoontes en routines. Zijn stelling is simpel: Vergeet de grote dromen, de passie en je levensdoelen voor even. Focus je op een paar kleine specifieke gewoontes om je gedrag te veranderen. Een heel klein beetje meer richting je doelen. Hieronder voorbeelden en ideeën over hoe je een paar van de meest populaire levensdoelen kan terugbrengen naar kleine stappen.

“Hoe eet je olifant op? Hapje voor hapje!” – Engels gezegde

Ideeën voor kleine gewoontes voor een beter leven.

De gewoonte moet makkelijk en overzichtelijk zijn en ook snel. Dus je moet het elke dag kunnen doen en het niet meer dan dertig seconden kosten. Zo geeft BJ Fogg als tip om iedere dag een tand te flossen. Twee pushups te doen en een keer de trap te nemen ipv de lift op je werk.

Hieronder staan nog enkele ideeën gelinkt aan de grote levensdoelen. De ideeen zijn specifiek en kunnen gelijk toegepast worden in je leven als ze relevant zijn. Dat maakt het begin makkelijk en dat maakt kans van slagen weer groter.

Financieel Onafhankelijk

Een grote wens van veel mensen is financieel onafhankelijk worden. Dat betekent een paar miljoen op de bank hebben staan. Dat is uitdagend maar begint met kleine stappen. Dit zijn paar kleine stappen. Die zo €500 kunnen besparen op jaarbasis.

– Koop een spaarpot van een leeg potje. Gooi elke dag een euro in spaarpot.
– Schrijf aan het eind van de dag op wat je gekocht hebt met prijs erachter. Houd het generiek. Boodschappen noem je gewoon boodschappen
– Zet elektrische apparaten volledig uit als je ze niet gebruikt. In een gezin kan dit makkelijk €250 schelen.

Goede Relaties

Het krijgen van een relatie of vriendschappen en het onderhouden daarvan wordt door veel mensen als een levensdoel gezien. Wat je als mini stapjes kan doen om relaties te verbeteren en te krijgen.

– Dankbaar zijn. Probeer 1 persoon te danken voor zijn of haar inzet, aanwezigheid, gedrag etc. Hoe specifieker je dank hoe beter.
– Gedag zeggen als je weg gaat op je werk.
– Check of er verjaardagen zijn vandaag. Stuur een gefeliciteerd bericht of feliciteer persoonlijk.

Gezondheid

Gezondheid is het belangrijkste in het leven. Dat is wat je vaak hoort. Toch houden mensen zich er niet aan. Niet alleen roken en drinken. Weinig bewegen.
Hoe zorg je dit ook echt gaat uitvoeren en blijven doen?

– Stook tussen een tand aan de linker en rechterkant. Niet met flosdraad maar een goede tandenstoker.
– Doe push up als je thuis naar de wc bent geweest.
– Neem de trap iig een keer als je kan kiezen tussen roltrap/lift en trap. Of parkeer je auto zo ver weg als mogelijk van de deur.
– Bel staand.
– Trek de stekker uit de Wifi router als je naar bed gaat.

Dit zijn enkele tips die je zonder talent, tijd en dure aankopen kan toepassen. Het is zaak om deze ideeën ook toe te passen en dit te blijven doen.

Hoe zorg je dat je deze gewoonten een onderdeel worden van je dagelijks leven?

Denk na of je gedrag wilt stoppen en juist wilt beginnen.

Stoppen of beginnen met gedrag.

Wil je gedrag stoppen dan moet je met de volgende stappen beginnen.
Dit gaat over roken, minder drinken, minder eten, te veel zitten. Het kan ook gaan over schelden, boos worden en op je telefoon kijken. Zelfde geldt voor beginnen met bepaalde handelingen of activiteiten. Zoek voor gewoontes die je al doet en link daar je nieuwe gedraag aan.

1 Triggers

Je gaat naar bed, naar de wc, je eet en je verplaatst jezelf. Dit zijn allemaal handige triggers. Waaraan je het gedrag kunt koppelen. Bij stoppen gaat het dus om het kijken op je telefoon in bed. Dat kan je stoppen door telefoon op te laden in andere kamer.
Als je s ochtends de waterkoker aanzet zou je drie streches kunnen doen.

2 Mogelijkheid

Het stoppen met op je telefoon kijken na 6 uur betekent dat je dan ook niet meer gebeld kan worden en af kan spreken. Als je wilt stoppen met koffiedrinken maar je hebt geen alternatieven in huis maakt dat het ook lastiger.

Om te slagen moet je gedrag makkelijk toegankelijk maken . Fysiek makkelijk maar ook mentaal. Wees je bewust van wat je allemaal kan doen. Bij gedrag wat je wilt stoppen moet je het moeilijker maken.

3 Motiveer het gedrag of demotiveer het slechte gedrag.

 

 

Hier kan je veel meer over lezen op deze blog.