Stoppen met snoepen en het eten van suiker is een ervaring die je leven kan veranderen. Het is lang nog niet zo geaccepteerd als het stoppen met roken maar de effecten van suikers op je gezond zijn ook heel schadelijk. Hieronder tien goede redenen waarom je geen suiker wilt eten.

1. Je komt erachter wie je echte vrienden zijn

Op het moment dat je verkondigt dat je stopt met suiker lijkt hetalsof je oorlog aan voedsel verklaart. Mensen die jou kennen zullen meteen een kant kiezen of proberen neutraal te blijven. Van degenen die een kant kiezen, zullen er ook een paar tegenover jouw kant gaan staan. Deze mensen zullen zich gedragen als de advocaat van de duivel door het proberen je te verleiden met je favoriete snoepjes. Ze zullen je bespotten. Ze zullen je vertellen dat je gek bent of dat je niet suikervrij kunt blijven leven. Vergeet ze! Je bent hier niet om hen blij te maken.

2. Je zult nieuwe, gezonde dingen vinden om te eten

Als je stopt met suiker voor de eerste keer eet je vaak veel complexe koolhydraten— sinaasappelsap, bagels, en pasta. Je krijgt je suiker van andere bronnen dan chocolade, ijsjes, en gebakken snacks. Vaak als je al een lange tijd van de suiker af bent, ontdek je allerlei fantastische groente maaltijden, suikervrije maaltijden, en geweldige fruitsappen. Je kan dan genieten van deze natuurlijke zoete snacks omdat je smaakzintuigen niet langer zijn verpest door Glucose-fructosestroop.

3. Je ontdekt dat je meer energie hebt

Voordat ze stoppen met suiker hebben mensen veel moeite met opstaan in de ochtend. Daardoor grijpen veel mensen naar een snelle kick, een bak cornflakes of koffie met 2 klontjes. . Deze cirkel gaat zo door, want hierdoor blijf je suiker nodig hebben om je systeem op gang te brengen en te houden. Daardoor val je s avonds weer moeilijker in slaap.  Voor sommigen is het koffie wat hen wakker maakt. Voor anderen is het een zoet ontbijt met cornflakes of koeken. Als je van de ‘suiker af ben’ kan je gemakkelijk opstaan. Je eet gezond voedsel en jet kan voor een groot deel van de dag allerlei fysieke activiteiten uitvoeren zonder dat je een 2 uur lang dutje in de middag hoef te doen.

4. Je wordt een slimme klant

Je zou verbaasd zijn als je ziet hoeveel etenswaren toegevoegde suikers hebben—soep, pasta saus, brood, drinken, steak saus, vlees, appelsmoes, chips, pindakaas, en meer. Je zou kunnen zeggen dat elk product met een logo suiker bevat. Niet alleen zul je leren deze producten te herkennen en om ze te vermijden, je zult ook leren porties te wegen en je weet hoeveel suiker je in je lichaam krijgt, als je besluit toch iets met suiker te nemen.

5. Je leert hoe je nieuwe dingen kunt koken

Wat moet je koken als je niets zoets eet? Allerlei dingen! Loop eens langs andere schappen in je supermarkt. Kies iets dat je nooit eerder gezien hebt op de groentenafdeling. Mix wat van je favoriete ongezoete gerechten en maak iets nieuws. Het is moeilijk om goed voedsel te zien en te proeven als alles om je heen als snoep wordt geproduceerd. Niet alleen zul je nieuwe dingen vinden om te eten, je zult ook nieuwe dingen CREËREN!

[wp_ad_camp_1]

6. Je zoete momenten worden zoeter

Het is zeldzaam, maar sommige mensen mogen maar één keer per week suiker. Zij die zo’n prestatie kunnen leveren, waarderen momenten waarop ze wel suiker mogen. Voor hen onder ons die suiker helemaal vermijden, hebben we geleerd om zo’n zoet moment op een andere manier te creëren. Bijvoorbeeld, in plaats van naar buiten gaan om een chocolade-ijsje te kopen om zo’n moment te vieren, zul je zelf iets anders vinden wat je kunt eten (als je iets moet eten) of helemaal iets anders doen. Stel je voor dat je een promotie op je werk viert door € 15 aan een boek uit te geven in plaats van het kopen van een cheeseburger, friet, drankje en een toetje.

7. Je leert om voor jezelf op te komen

Mensen gaan zich afvragen wat er in hemelsnaam met je aan de hand is. Je bent op een verjaardagsfeestje en je neemt niets van de taart? Je neemt geen pepermuntje bij de cocktail party? Je neemt niet eens één van de thuisgemaakte koekjes van de moeder van je vriend? Per slot van rekening maakte ze de koekjes speciaal voor jou (en iedereen die op visite kwam). Wie heeft nou meer macht over onze beslissingen dan onze vrienden, familie en collega’s? Groepsdruk. Vergeet hen! Doe wat jou gelukkig maakt. Dat klinkt asociaal maar eigenlijk is het asociaal om mensen dingen te geven die ze ziek maken…

8. Je vervangt snoepen met ander gedrag

Normaal gesproken kocht ik mijn lunch. Vaak spendeer je dan  €12 aan lunch. Dit telt op. €12 drie keer per maand wordt €36. Voeg daar een fooi aan toe en je halt gemakkelijk €45 à €50. Wat krijg je terug voor die €50 per maand?

Vet.

Suiker.

Niets!

Als ik €50 per maand had besteed aan boeken, cursus, of een spaarrekening —alles behalve eten— dan zou ik dat ding (of €50) nog steeds vandaag hebben.

9. Je lacht meer

Als je stopt met suiker voelen je tanden niet aan alsof ze bedekt zijn met plaque (Melk Chocolade met Nougat doet dat). Je lach is stralender en je hebt geen kunstmatige chemicaliën in je lichaam nodig om je humeur te verbeteren. Je brengt minder tijd door met eten en meer tijd dingen doen. Geen wonder dat je meer lacht! Geen wonder dat mensen zichzelf afvragen: “Hoe kan ik dat doen? Kan ik dat doen?”

10. Je leert dat je alles kunt doen

Het is acht maanden geweest, misschien wel een jaar, en je hebt geen snoepjes gegeten. Je vrienden zijn ermee opgehouden je een toetje aan te bieden als je bij hen eet en je goede vrienden maken suikervrije toetjes als je daar eet—special voor jou. Je wordt vroeg wakker in de ochtenden en haalt de hele dag zonder dutjes. Je gedragspatronen zijn veranderd, je eetbuien zijn gestopt, en je bent opgehouden met emotie-eten. In plaats daarvan ben je begonnen met breien en vind je het ontspannend om op je veranda te zitten na het avondeten. Je bent aan schermen gaan doen en bent op weg naar de kampioenschappen. Je hebt €400 gespaard van je lunchgeld en neemt je kinderen mee naar de dierentuin. Waarom zou je teruggaan naar suiker? Er zijn zo veel andere dingen om te doen. Lees meer…

Probeer nu de online cursus Natuurlijk! Suikervrij!

Wil je ook stoppen met suiker eten? Probeer dan de succesvolle online cursus ‘Natuurlijk! Suikervrij‘ van Eva van Zeeland. Mocht het niet helemaal zijn wat je zoekt, dan kun je binnen 10 dagen gebruik maken van de 100% niet-goed-geld-terug-garantie. Je ontvangt dan direct het aankoopbedrag retour!